12 januari, 2014

Ett nytt år är här



Önskar Er alla en god fortsättning på det nya år som just anlänt
Hoppas och tror att vi alla skall kunna fylla det med fina upplevelser, möten och stunder av både lycka och då och då lite tråkigare dagar så vi kan uppskatta dom härliga ännu mer.
Jag har inget tålamod och det visar sig bl a genom att startat upp alla årstider innan dom ens har kommit.
Nu är jag i full gång med att föra in våren här hemma
Det visar sig även i att jag tröttnar väldigt fort på det jag gör i hemmet
Efter att ha sett det svart och vita i lägenheten längtar jag nu tillbaka till det vita med pastell inslag




Har så smått börjat förvandlingen
Köpt en knallig, kanske en aning för knallig, rosa matta på Ikea.
Plädarna på fotpallarna fyndade jag på Netto för 50 kr styck, ja det e sant!Z
Rosa skärmar på Ikea
Lite rosa blommor och kuddar
Ja det börjar ta form.

Nu skall jag bara tapetsera om väggen bakom soffan.

Denna vägg får förbli svart som en accent till allt det ljusa.
Den vetter in mot sovrummet som jag kommer att behålla svart
Det är så mörkt och mysigt att sova härinne


Har dock bytt till vita gardiner och lampskärmar.

Detta fina skrin hittade jag då jag var på besök hos Myran i förra veckan
Passade in så fint på byrån i sovrummet.

Skönt att ha en man som är med på noterna.
Men jag har haft turen att alltid haft män som låtit mig välja stil i hemmet.
Oftast har dom även gillar resultatet.
Ibland har dom som Åke gjort jobbet själv, annars har dom hyrt in hantverkare.
Tänk vilken lycka att jag alltid har kunnat förverkliga mina inredningsdrömmar



Det hela började redan då jag var barn.
Bodde hos min mormor och morfar från det jag var 1 år gammal
Min morfar var målare och en duktig hantverkare överlag
I barndomshemmet tapetserades om nästan varje jul och man klädde om möbler då och då.
Köpte ofta nytt för att ha det tipp topp.
Så fort jag fick eget rum vid 7 års ålder fick jag bestämma helt själv hur jag ville ha det på rummet.
Mitt rum liksom alla mina hem har haft alla möjliga möbler, färger och annorlunda lösningar under åren som gått.
Mitt intresse har alltid bestått!


När jag flyttade upp här till Åke i Mölndal hösten 2011 lämnade jag som ni vet 2 hus för att bo i en lägenhet på 3 rum och kök.
En jättefin lägenhet med en underbar balkong men ack så mycket saker jag fick lämna kvar och som jag sålde och gav bort.

Det är fortfarande lika roligt att hålla på att fixa och dona men inte lika lätt.
Ytan är ju inte densamma och så har jag bara ett litet överfullt källarförråd att ställa ner de saker jag plockar bort men vill behålla.

Därför att det en ynnest att få hjälpa min vän Myran att ändra och möblera om i hennes hus.
Hon ger mig alltid fria tyglar och hon har mycket fina saker att välja på i sina skåp och i sitt garage. Hon har samlat på sig under åren och även köpt en hel del från mig och naturligtvis fått en del oxå.


Jag var där förra veckan som ni läst ni som följer mig på facebook.
Här ser ni hennes nydekorerade matrumsbord


Vita rosor, strutsfjädrar och lite grenar ja det använde jag när jag gjorde uppsättningen till bordet.
Dagens konstgjorda blommor är ofta i så bra kvalité att man lätt kan skapa något vackert och hållbart med dom.



Denna änglatavlan hade jag inte tänkt ta med mig när jag flyttade
Hade helt enkelt inte plats för den.
Myran hade förälskat sig i den och Pigge hade inget emot att jag gav den till Myran.
Jag har fått den av honom för många många år sen och den har hängt både över vår säng och nu sist hängde den undangömd i vår gäst stuga på landet.
Måste säga att den passar alldeles utmärkt fint hemma i Myran och Bengt vardagsrum.
Tog lite tid innan vi gemensamt bestämde oss för att prova att hänga den där.
Nu har den hittat hem!
Blir glad när jag ser den och vet att den är älskad


Vi gjorde små utflykter precis som vi brukar när jag besöker Myran
En av dagarna besökte vi Ulla-Britt som har en ljuvlig inredningsbutik i Skara
Den heter Ängeln i Rummet

Denna butik kan jag mer än varmt rekommendera

Ulla-Britt är en helt ljuvlig person som varit med i Jean Darc Livings magasin med sitt vackra sovrum.

Hon är en mästarinna på att skapa en rå romantisk still med vackra textilier och vackra ting.


Oj vilket långt inlägg det blev!
Men jag är ju inte så flitig som förr här på bloggen
Fast idag var det så roligt att skriva och berätta
Det är så lätt att fastna här och bara fortsätta och fortsätta........

Men nu får det räcka för denna gången

Önskar Er alla härliga dagar tills vi hörs igen