23 oktober, 2012

Ljuvliga Köpenhamn & Skåneland


När man sa på väderleks rapporten att Skåne skulle få sol och varmt väder de helgen som gick, ja då blev min längtan stor.
Så det fick bli ett spontan besök både till Skåne och till den dejlige byn Köpenhamn



Vad vore väl ett besök i Köpenhamn om man inte tog sig en liten titt vid 
Tage Andersens ljuvliga butik


Såklart blev det en del stopp på öl hak så pågarna fick sitt godis


Här sitter våra vänner Nettan & Leif på Hvite Lam som är det 3:e äldsta öl haket i Köpenhamn. Startade 1803 och lever kvar än idag med sin orginal inredning intakt.
Vi besökte även Skindbuksen som är näst äldst, detta hak öppnade redan 1738. Här åt vi dansk platte med det hela.

                                                                      
 


Det är inte bara shopping, öl och mat som gäller nej lite kultur och historia måste man oxå insupa.

Ett besök i Tinis tatis kirke mer känt under namnet Runde torn.
Pampig och vacker.

Med hem från Köpenhamn följde massor av blommor.
Köpte hortensia i buntar som nu fyller hela huset i väntan på att bli kransar.




Söndagen fortsatte att bjuda på varmt väder.
Vi beslöt oss för att ta oss hem via en del av kustvägen på den östra sidan av Skåne. Första stopp blev då naturligtvis ett av mina inspirations ställen
Ting Ute och Inne strax utanför Trelleborg.

Som Ni ser på bilderna så är det lätt att inspireras.

Vi körde vidare och nästa stopp blev Hönan Agda. Här säljer man Miljögårdens   saker, sånt som blivit över från gamla kollektioner.
Hittade fina glas som nu står i vårt köks skåp.


Vi fortsatte mot Ystad och stannade till för en promenad längst stranden.
Vindstilla och 16 grader kan det bli bättre en oktober söndag så säg




Nu började magen kurra och den Skånska äggakakan med fläsk och lingon la sig som bomull i buken.

Denna ljuva tingest serverades på Brösarps gästgivargård.
Jag blev nostalgisk för jag har hört så många historier om detta gästgiveri då goda vänner till mig Inger & Johannes har drivit detta ställe en gång.

Jag kunde bara äta en bråkdel av den mäktiga äggakakan och resten fick jag med mig i en doggybag.
Räckte till lunch till oss båda igår.
Åke föredrog revben och dom var icke dumma dom heller.

Go mad, möed mad och mad i rättan tid
de får man i Skåne.


Visserligen är det väl lite sisådär med uppstoppade djur men jag kunde inte låta bli att önska mig detta söta lilla rådjur. Skulle bli så fint som juldekoration, priset var för högt och Åke tyckter det är tabu med uppstoppad djur i hemmet så det får stå kvar och titta ut på alla matgäster som anländer till Brösarps gästgiveri.


Det blev en del stopp till men dom är inte förevigade på bild.
En underbar helg och kan ni tänka Er, det var uppehålls väder när vi kom hem till Mölndal.

Önskar Er alla en härlig vecka!


















3 kommentarer:

hemma hos lilla mej sa...

ÅÅÅÅ vilken härlig tur ni har gjort.Ja både Köpenhamn och Skåne är ju bara så fint.Härliga bilder .Ha nu en skön tisdag underbara du ....Kramar Rita ♥

Milottan sa...

Jag håller med Åke! Mysigt med alla besöken. Ljuvligt väder kunde vi ju presentera!
Kram
Milott

idémakeriet sa...

O vilka underbara dagar ni har haft.
Härligt att ta med en famn full av blommor.
Skönt en sån Skåne tripp.
Kram Gerda