06 augusti, 2010

Ibland har man bara sån tur......

Ser ni de underbara gamla fotona här ovan.
De är tagna i Malmö hos fotograf Gylldorf.
Hans Ateliern (stavades så då) låg på
Djeknegatan 14.
Ja numera stavas gatans namn med ä istället för e så jag tror nog att fotografierna är rätt så gamla.

Kan tänka mig att damerna betalade lika mycket för att bli avbildade, som jag betalade nu då jag köpte fotona hos Erikshjälpen.

Tycker att det är sååååå fint med gamla foto.
Jag har många som är placerade lite var stans här hemma.


Bl a använder jag gamla foto som dekoration då jag dukar. Gästerna undrar alltid vem personen är på bilden, ja och det vet jag ju inte, men ändå känns det som dom hör hemma här hos mig.


Nu har jag återgått till mina vita och dova natur färger som accent.
Tänk jag tröttnade ganska fort på den vinröda accent färgen. Det är lika bra att inse att det är vitt i vitt som håller sig i längden.
Begriper inte varför jag skall hålla på med andra nyanser, dom tilltalar mig bara för stunden.

Jag liksom många andra har en Eketorp soffa från Ikea. Gillar! Men jag brukar piffa upp den lite.
Blev därför glad när jag fyndade detta enkelöverkast med kappa nedtill som blev läcker även som "soffpiff".

Ett nytt stileben blev till när jag hittade denna fina bricka i förra veckan på Förmedlingscentralen i Tyringe. Här har jag fyndat mycket i gamla goda tider, dock är butiken förändrad och säljer mer nytt än gammalt nu för tiden. Och priserna har ökat i samband med att fler och fler danskar och tyskar hittat stället. Men en och annan gobit kan man alltid hitta.
Jag måste passa på och tipsa om ett underbart ställe ni måste besöka om Ni gillar blommor och kommer till Lund:

Botaniska Trädgården

Jag var där för första gången med Pigge nu i veckan.
Tänk, det ligger nog för nära! Visste att det fanns men inte att både parken och växthuset var så stort.
Gratis inträde och massor att beskåda.

Denna krabat som bor i Botaniskans växthus, är numera rumskamrat med 10 st pilgiftsgrodor som Pigge har odlat fram. Tror det heter odla????

Det är rätt så roligt att Pigge lyckats föda upp så många grodor. Han har skänkt bort jättemånga.
Jag kallar honom numera Mr Frogman.

Visst är det väl ljuvligt med alla vackra parker som våra städer låter oss vara gäster i.

Med denna sista bild ber jag om att få önska Er alla en härlig fredagskväll med massor av mys inför kommande ledighet i helgen.
Ha det gott och njut av livet!



4 kommentarer:

anna sa...

Ja Jeanette du har nog rätt i att vi bor för nära. Jag bor i stp och har inte heller varit i Botaniska Trädgården. Läste om den i tidningen för ett tag sedan.
Får nog ta mig dit jag med.
kram

jeannette sa...

Hej Jeanette
Ja vilka fina saker du har ( bilder), min man har massor av gamla bilder man skulle kanske göra något åt dem :)
Och tänk på mig jag bor i Lund och är aldrig i botaniskan ?? dåligt får nog ta mig dit. Ha det jätte bra och massor av kramar

Vitt hus med svarta knutar sa...

Jag tycker också om gamla foton, har samlat på mig några. Det är så fascinerande att fundera kring personerna på fotona, vilka var dem, vad sysslade de med på dagarna, hur bodde de o.s.v. Fint överkast du hittade till soffan. Vilken fin utflykt ni gjort!

Önskar dig en underbar kommande vecka!
Kram,
Regina

lottens vita och gröna sa...

heeeeeeeeeeeeej goa sötis!!!!
vet du jag tänker på dig varenda dag, tänker att jag ska äntligen få till några rader, vill skriva sååååååå mycket då kommer jag av mig, eller blir avbrutan av nån...livet går i turbo nu bra och dåligt!
tittat och njutit av alla missade inlägg och bröllopet, jisses jeanette vilken söt dotter, sååååååååååååååå lik dig så det var otroligt! vilket bröllop, kan inte se mig mätt, jisses, skulle dock vilja ha lite fler dekorationsbilder...vet ju att det antagligen är du som gjort och det jag såg, jag dööööööööööööööör så fint! buketten med vill jag se i alla vinklar och hur såg du ut, den dan!!!! vill ses saknar dig så, lova att vi ses när du kommer nästa gång, må bäst min varma, varmkram lotten